Overslaan en ga direct naar de inhoud Direct naar de footer

VSO

Het VSO bestaat uit 7 groepen. De verbinding tussen schoolse vaardigheden en praktijk wordt steeds belangrijker. De sociaal emotionele en cognitieve vaardigheden worden in de stamgroepen aangeboden.

Naast deze vaardigheden besteden we aandacht aan Burgerschap, Relaties & Seksualiteit, Sport & Bewegen en Engels (P3 en P4). In de uitstroom P1 en P2 wordt thematisch gewerkt.

De praktijkvakken zijn onderverdeeld in verschillende sectoren:

• Ambachtelijk werk: werken in de kaarsenmakerij | atelier
  • Groen
  • Consumptief: werken in de kantine | catering
  • Dienstverlening: werken in de dienstverlening | linnenkamer | repro | winkel | huishouden | magazijn
  • Techniek: werken aan de fiets | productie | computer | hout

Er is een verdeling gemaakt in 3 fasen:

• fase 1: oriënterende fase
  • fase 2: verdiepen en uitbreiden
  • fase 3: keuze uitstroom

Binnen deze fase is er een opbouw in interne- en externe stages. De arbeidstoeleiding wordt beschreven in het stagebeleidsplan. Elke leerling heeft een eigen portfolio. Hierin worden de vaardigheden en competenties van de leerling beschreven. De leerling is eigenaar van dit portfolio en bepaalt zelf de inhoud.

Certificering

Binnen SINNE is er voor leerlingen in profiel 3 en 4 de mogelijkheid om branche-erkende cursussen te volgen waarbij aan het eind van de cursus gecertificeerd wordt.  ‘

Met de branchegerichte cursussen van Scholing Voor Arbeid wordt op SINNE (bij SVA 1) en op de externe stage (bij SVA 2) door de leerling gewerkt aan de ontwikkeling van zowel de algemene beroepsvaardigheden als de specifieke vakkennis en vaardigheden.

• SVA werken in de Schoonmaak traditioneel en microvezel (IBI)
  • SVA-basisvaardigheden auto schoonmaken
  • SVA werken in de keuken
  • SVA werken in de supermarkt
  • SVA werken in het groen

Daarnaast is er ook een mogelijkheid om via externe aanbieders certificaten te halen (VCA, Heftruck, Bosmaaier en Kettingzaag) .

EHBO en Theorie examen bromfiets zijn mogelijkheden om te volgen.

De VSO leerlingen die onderwijs volgen in de uitstroomprofielen Dagbesteding en Arbeid hebben het recht om hun schoolloopbaan af te ronden met een schooldiploma.